Jävligt Gott släpper grillbok
Jävligt God BBQ grillbok
Den 1 juni släpps Jävligt God BBQ, en kokbok och en kampanj som ska inspirera till nya tankar inom BBQ-kulturen genom att ta sig an köttfri och växtbaserad grillning från en helt annan vinkel. Bakom satsningen ligger matbloggen Jävligt Gott tillsammans med Quorn™ och Oumph!® i en spännande och otippad allians.
–Det här är inte en vegetarisk kokbok. Det är en bok om grillad och jävligt god mat. Jävligt God BBQ är rediga burgare, rejäla tillbehör och långkokt chili i järngryta över glödande kol – utan kompromisser och utan kött, säger Gustav Johansson, bloggaren bakom Jävligt Gott.
Att grilla grönt är så mycket mer än att bara grilla grönsaker. För vem har sagt att du inte vill käka klassiska, mustiga rätter bara för att du valt att äta i huvudsak växtbaserat? Hundratusentals läsare av bloggen Jävligt Gott talar sitt tydliga språk. Med sin filosofi om enkel mat lagad jävligt gott har matbloggaren och kokboksförfattaren Gustav Johansson blivit en av Sveriges nya vegoprofiler.
När bokmanuset tagit form, insåg Gustav och förlaget att den bakomliggande idén om Jävligt God BBQ var större än boken, och såg sig om efter andra aktörer med samma motiv. Oumph! och Quorn förekom redan i flera recept i boken, och var självklara samarbetspartners.
Tillsammans lanserar de en större sommarkampanj med boken Jävligt God BBQ i spetsen som ska inspirera till nya tankegångar inom BBQ-kulturen och visa att det går fint att grilla jävligt gott och ändå vara köttfri och växtbaserad.
Jävligt God BBQ kommer ut den 1 juni, kan köpas via Bokus, Adlibris och Owlstreets.com och kostar 199 kronor. Den går redan nu att förbeställa.
Gustav Johansson är matfantasten bakom den vegetariska matbloggen Jävligt Gott och kokboken Jävligt God Husman (2015). Han har en hejdlös vurm för mustigt och rejält käk och älskar att grilla. Gustavs matlagningsfilosofi är att mat ska vara enkelt lagad och jävligt god – både för smaken och för samvetet. Boken är framtagen tillsammans med indieförlaget Skröna, en del av Owl Streets.
Följ kampanjen i sociala medier genom #JävligtGodBBQ